Nissan showroom Ginza
Der er mange ting at se i Ginza og et sted som altid er spændende at besøge er Nissan´s showroom hvis man er interesseret i indretning og biler. Der sker altid en masse ting og man kan være heldig at se nogle af alle de prototyper som Nissan ellers normalt ikke viser til offentligheden.
Igår da jeg nåede frem til showroomet kunne jeg se at den nye Nissan Leaf var udstillet indenfor og den skulle jeg selvfølgelig se. Nissan har udviklet en familie bil på størrelse med en VW Golf som kun kører på strøm som en af de første producenter på markedet. Bilen var udstillet sammen med en prototype som Nissan har lavet i 2007 og den skulle være forbilledet for den nye Leaf. Den hedder Nissan Miximog er den lille tre personers sportscoupe som også kun kører på strøm. Den stjal lidt fokus fra Nissan Leaf´en, da den havde et meget mere gennemført design og en størrelse og idé som virkede mere tiltalende. Leaf´en virkede oppustet og ikke særlig elegant i forhold til Mixim´en og er endnu et bevis på at bilproducenter altid nedtoner mange af deres konceptbiler så meget at de bliver uinteressante. Der var designelementer som man kunne se gå igen i Leaf´en fra konceptbilen, men desværre ikke særlig konsekvent udført. Ærgeligt da Mixim´en har nogle ret gennemførte designelementer som kunne få Leaf´en til at skille sig mere positivt ud end den er endt op med at gøre.
Når man træder ind i showroomet er det lidt ligesom at træde ind i et rumskib. Fumita Design Office har designet det tilbage i 2001, men det virker stadig inspirerende at besøge. Når man kommer ind af hovedindgangen bliver man budt velkommen af to japanske kvinder i hvide uniformer og man kan til højre se ind i selve showroomet. Fra loftet hænger der nogle computere ned fra loftet og man går ind i selve showroomet ved hjælp af en rampe. Hele rummet er dækket af metalplader med forskellige prægninger i og der er nogle få speciallavede møbler som også står i lokalet.
Der er kun plads til to biler i showroomet og der er god plads omkring bilerne så man rigtig kan se dem. Indimellem er der også en af de kvinder som er i showroomet som fortæller om bilerne når der er nok mennesker inde i og se på bilerne. Det er helt klart et besøg værd og der er en masse anderledes designløsninger som kan inspirere en og der er gjort meget ud af detaljerne.
Indgangen til rumskibet. |
Conceptbilen Nissan Mixim fra 2007. |
Produktionsmodellen Nissan Leaf fra i år. |
2 kommentarer:
Hvorfor sætter man aldrig konceptbilerne i produktion? De ender altid med at være kedelige, "normale" biler ...
Godt spørgsmål! Der er flere måder bilproducenter bruger prototyper på idag. En måde er hvis producenterne vil skifte designlinje og så teste folks reaktion på de linje. Andre gange er det ny teknologi og materialer, men de fleste gange er det for at vise hvad producenten kan når de selv får lov til at bestemme.
Der kommer også nye sikkerhedsregulativer hele tiden som producenterne er nødt til at indrette sig efter og det har stor betydning for bildesignet og produktionsmetoder og ingeningeniører der bestemmer også meget.
Idag er bilindustrien også styret af fokusgrupper i alle led og producenterne tør ikke tage særlig store chancer mere, da det er utroligt dyrt at udvikle en bilmodel. Når alle producenter har fokusgrupper, så vil de efter min mening altid ende med at få de samme "normale" biler og man mister bilerne med kant. Så producenterne har måske som udgangspunkt en interessant bil, men så bliver fokusgruppens ønsker lagt nedover modellen og så bliver det oprindelige udgangpunkt glattet ud for ikke at støde folk fra sig og så ender alt med at ligne hinanden.
Send en kommentar
Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]
<< Start