tirsdag den 24. august 2010

Kei-cars

Her i Japan har man nogle helt andre biler og afgiftklasser som vi ikke kender til i det afgiftplagede Danmark. Jeg kommer helt sikkert til at skrive mere om biler og vil derfor begynde med Kei-car´en.

En Kei-car er en bilklasse og størrelse biler som vi ikke kender særligt meget til i vesten. Bilerne er meget små og en fuldvoksen europæer vil nok have svært ved at klemme sig ind i nogle af bilerne selvom der er nogle modeller hvor der er overraskende god plads i. Den bil som i Danmark ligger tættest på en Kei-car er nok en Suzuki Wagon R, men den er enda lidt for stor selvom den er meget lille.

Alle de japanske bilmærker som f.eks. Honda, MitsubishiDaihatsu, Suzuki, Nissan og Toyota har en Kei-car i deres program. Klassen skiller sig ud ved at bilerne har gule nummerplader og skal overholde nogle regler omkring ting som ydre mål, motorstørrelse og ydelse. Biltypen blev i sin tid skabt efter anden verdenskrig for at få gang i bilindustrien igen og skabe en bil som folk havde råd til både som private og som erhversdrivende. En filosofi lidt ligesom da Ford T´en blev skabt i 1908 og satte USA på hjul. 

Når man har en Kei-car har man visse fordele frem for folk med almindelige størrelse biler. Der er f.eks. fordele som lavere afgifter og mulighed for at parkere billigere visse steder i byerne og nogle steder helt gratis. Bilerne kører også længere på literen selvom det i europæiske sammenhænge ikke er noget at falde bagover af, men benzinen er også en del billigere herover. 

Bilmodellerne var i starten meget skrabede i udstyr og teknik, men i dag er mange modeller meget moderne og har udstyr som mange større biler også har. De er også sikre og der udvikles også teknik til Kei-cars som andre bilklasser også kan få gavn af. F.eks. hybridbiler og eldrevne biler. 

Størrelsen på bilerne har også sine store fordele herover, da boligkvarterende har nogle MEGET smalle gader hvor det er svært at komme forbi hinanden. To Kei-cars kan godt komme forbi hinanden, men det begynder at knibe når det er større biler og mange gange må man køre efter-tur for at komme frem. I centrum af de store byer har det også sine fordele, da bilerne er nemme at overskue og nemme at manøvrere med. 

Designet på Kei-cars har det med hurtigt at ende med at ligne et køleskab på hjul, men der findes også nogle mere fikse udgaver og der findes også nogle som er decideret morsomme at se på.

Personligt syntes jeg at det er en god idé at give visse bilstørrelser visse fordele frem for andre biler, men i afgiftplagede Danmark har det nok desværre lange udsigter. Ingen tør jo rører ved noget som helst! Vi kan ikke komme udenom at bilen er noget som mange mennesker er afhængige af i dagligdagen og at vi ikke kan fjerne bilerne helt for byerne for så bliver de kedelige. Der bliver også flere biler på vejene, da flere mennesker flytter til byerne og den offentlige tranport halter som altid bagefter. Jeg tror, at der skal laves de rette spilleregler som kan være med til at ændre vores syn på hvordan en bil skal se ud og bruges. Smart bilen fra Mercedes er nok det forsøg som vi har set i europa som havde de bedste muligheder for at ændre på at vi kører rundt i så store biler, men igen var der ikke nogen som greb chancen. Peugeot og Citroen har også købt sig retten til at re-badge den grønne Mitsubishi som jeg har vist et billede af. Den findes som en el-dreven udgave herover og det er den som de to mærker vil sælge og det kan måske være et skridt i den rigtige retning. 

Jeg har fotograferet nogle forskellige Kei-cars som beskriver meget godt hvad biltypen har at byde på. Det vrimler med dem herover og jeg kommer nok til at vise andre hvis jeg finder nogle som er interessante. 

Sammenligning med bredden på en Kei-car og en alm. bil.
Et køleskab på hjul. Mange Kei-cars ser desværre sådan ud. 

En af mine ynglings Kei-cars som kommer fra Mitsubishi.
Daihatsu har lavet en fiks lille cabriolet som Kei-car.
MEGET lille pick-up som små erhversdrivende er glade for.
Den mest morsomme Kei-car som jeg har set indtil nu! :-D


5 kommentarer:

Anonymous torbsDK sagde ...

Jeg vil ikke have bilerne ud af byerne, men jeg er ikke enig i, at byerne bliver kedelige uden biler. Der skal dog være et bæredygtigt alternativ. Letbane kan være en måde eller sporvogne. Eller man kunne lade sig inspirere af de førerløse tog, som kører i nogle lufthavne. Uden biler ville metropolerne få mere plads til rådighed, hvilket kunne tænkes at skabe muligheder for at genopfinde den traditionelle by. Med udviklingen af oplevelsesøkonomier og user-generated design er det en mulighed, som kunne være rigtig interessant. Kunne man forestille sig en teknologi, som gjorde, at folk i en by kunne have forskellige opfattelser af den samme plads. Måske vi er ude i noget uendelig trappe meets Inception ... Hvordan ville Aarhus brande sig? Eller København? Den problemstilling må I arkitekter jo formodes at finde ganske interessant :)Nå, men der gik jeg vist i selvsving :)

PS: Jeg foretrækker pick-up'en. Men kun hvis jeg kan få et gun-rack i bagruden :)

24. august 2010 kl. 13.16  
Blogger Jens Martin Højrup sagde ...

Jeg er enig i nogle af dine betragtninger omkring udviklingen af oplevelsesøkonomier og user-gererated design.
En storby kan sagtens have bilfri områder og fungere, men for mig hører trafik uundgåeligt sammen med det at opholde sig i en storby i visse områder af byen.Trafikplanlæggerne og arkitekter skal bare snakke bedre sammen, så det ikke kun er trafikplanlæggerne der bestemmer hvordan vi skal leve.
Mennesket skal altid være i fokus og ikke mindst skal vi være bedre til at lave byer som passer til menneskets skala. Trafikken skal ikke bare presse mennesket ud til siden og mase os op af bygningerne. Cykler kan også være en del af løsningen sammen med nogle mindre biler som forurene mindre.
Letbaner er også muligt, men det kræver store investeringer som ikke mange byer har og det kræver også plads ligesom trafikken gør. Velfungerende undergrunde/metroer som der også er her i Japan er også en yderst effektive måde at flytte en masse mennesker rundt i byen og fjerne trafik derved.
Jeg læner mig meget opad hvad den danske arkitekt Jan Gehl mener og ser mange af hans idéer for byudvikling som yderst interessante.

24. august 2010 kl. 14.22  
Anonymous torbsDK sagde ...

link til Jan Gehl?!

24. august 2010 kl. 14.32  
Blogger Jens Martin Højrup sagde ...

Link til Jan Gehl video: http://www.youtube.com/watch?v=zE-LKWuVUU4

24. august 2010 kl. 14.53  
Anonymous Anonym sagde ...

kobe byrant shoes
jordan travis scott
nike sb dunks
off white clothing
bape official
fear of god
supreme new york
kyrie shoes
supreme t shirt
paul george shoes

11. december 2023 kl. 10.21  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start